Pagina's

zaterdag 26 april 2014

Healthy Challenge: Gezond Slaatje in Quick

Hier ben ik dan weer, zoals beloofd.
Thuis staat heel de keuken op z'n kop. Mijn ouders hebben namelijk beslist om een nieuwe keuken te plaatsen en dat vind ik erg goed, want dat werd dringend tijd. De kasten sloten niet meer goed af, de oven werkte niet meer goed (waardoor mijn cake telkens weer mislukte), de diepvriezer was bijna ontploft en er was eigenlijk gewoon te weinig opbergruimte. Als je servies moet opbergen voor zes personen heb je nu eenmaal flink wat ruimte nodig. Momenteel zie je er nog niet veel van, behalve een afgebroken keuken en wat leidingen.

We gaan nu al een week uit eten of eten maaltijden die je kunt opwarmen in de magnetron, maar gisterenavond hebben we nog eens een bezoekje gebracht aan de Quick. Dit was echt al weer eeuwen geleden en ik had best wel veel zin in een lekker vettige hamburger met een grote beker cola. Even ter informatie: als je veel dorst hebt, is het een goed idee om even langs de dichtst bijzijnde Quick te gaan, want daar mag je namelijk zo veel frisdrank nemen als je wilt. Je betaalt dus een bepaald bedrag aan de kassa en krijgt een lege beker mee die je daarna zo vaak mag bijvullen als je maar wilt. Het grote nadeel is wel dat dit enkel geldt voor frisdranken. Water moet je kopen in flesjes en zijn dus niet bij te vullen! Te veel frisdrank is nooit goed, maar af en toe een dagje ongezond mag uiteraard wel eens.

Die dag was een goede vriendin en klasgenoot van me jarig en dat hebben we dan ook uitgebreid gevierd. Tijdens de middagpauze zijn we een gigantische aardbeitaart gaan kopen, maar uiteindelijk bleken we maar met vier personen te zijn om deze op te peuzelen, waardoor ik me uiteindelijk heb 'opgeofferd' om een hele helft van die heerlijke taart op te eten. Wat een caloriebom was dat! Dat was nog niet het enige ongezonde dat ik die dag had verorberd, want uiteraard trakteerde zij ook voor al onze klasgenoten. Ze had een grote zak gekocht met daarin Twixen, Bounties, Marsen, Snickers,... De klas was blijkbaar niet zo enthousiast over de Twixen, waardoor er daar een hele boel van overbleven. Rarara, natuurlijk heb ik die gekregen en met veel genot opgegeten. Een halve taart en drie Twixen daarbovenop: dat was absoluut niet gezond.

Ik ben die avond dus een uitdaging aangegaan en heb mijn zin voor het ongezonde genegeerd en iets gezonds besteld. Mensen keken me heel erg vreemd aan, alsof ze dachten van: 'We zitten in een fastfoodzaak en jij kiest voor een slaatje?' Ik heb me daar gewoon niets van aangetrokken en terwijl de rest van het gezin zich lekker liet gaan, zat ik daar met een Caesar Salad en een flesje Spa.
In het begin was het erg moeilijk om de verleiding te weerstaan, maar ik wil absoluut niet aankomen door te veel te snoepen en het is mij gelukt die avond. Als beloning heb ik wel even mogen proeven van mijn broer's ijsje, maar dat was dan ook alles. Bovendien vult een slaatje harder dan ik had verwacht en ik kon met een voldaan gevoel naar huis keren.

Lekker gezond eten in een fastfoodzaak moet kunnen.
Als ik dat kan, kunnen jullie dat zeker en dat geldt uiteraard niet alleen voor de Quick, maar uiteraard ook voor McDonald's, Starbucks (want die bevatten veel meer calorieën dan je verwacht), gebakjes in de Panos en andere zaken. Het moeilijke aan deze uitdaging is de verleiding weerstaan. Je moet je verstand negeren en je gezond verstand gebruiken.

Als je de site van Quick bezoekt, vind je daar een handig hulpmiddel terug. Met 'De Calculator van Quick' kun je efficiënt berekenen hoeveel calorieën je precies binnen hebt. Als je kijkt naar mijn Caesar Salad en mijn flesje Spa, zie je dat ik slechts 278 kcal heb ingenomen (485 kcal met een sausje erbij). Vergelijk dat maar eens met bijvoorbeeld een Giant (535 kcal) of de Suprême Cheese (756 kcal).
Wat zou jij kiezen? Ga jij de uitdaging aan?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten