Pagina's

vrijdag 6 juni 2014

Waarom hardlopen goed voor je is

Ik zit middenin de examenperiode en dat betekent dat ik veel tijd achter mijn bureau doorbreng en nog amper aan sport doe. Ik ben normaal heel actief en ga vaak paardrijden en wist met al die opgekropte energie maar geen blijf. Met de hond gaan wandelen ging niet snel genoeg voor mij, omdat Lexy met haar korte pootjes haast niet kan volgen als je op een basistempo aan het wandelen bent. Plots haalde ik het in mijn hoofd om langs de dichtstbijzijnde Nike Store te gaan en een paar mooie loopschoenen te kopen. Wanneer het niet regent en ik even pauze neem, trek ik mijn loopschoenen en bijpassend shortje aan en ga ik er op uit, recht de natuur in. Studeren gaat ineens een pak vlotter en ik vraag me af waarom ik niet eerder op dit idee ben gekomen. Ik heb al zo veel voordelen ondervonden door simpelweg een aantal minuutjes te gaan hardlopen. Ben je niet gemotiveerd? Lees dan maar snel verder.



1)      Hardlopen zorgt ervoor dat de stress uit je lichaam verdwijnt. Ik fokte mezelf een beetje op door zo lang binnen te zitten en het spreekt dan ook vanzelf dat ik na een half uurtje op volle toeren bewegen, helemaal was afgekoeld: verlost van dat nare gevoel. Dagelijks bewegen is echt noodzakelijk om een gezonde levensstijl te onderhouden. Door een half uurtje te bewegen heb je je dagelijkse nood aan sport al weer vervult. Mij geeft het steeds een voldaan gevoel, waardoor ik met een lach op mijn gezicht weer thuis kom. Tijdens het lopen maak je bovendien je hoofd leeg en ben je niet meer bezig met school, je werk, een grote opdracht, of andere zaken die je tot over je oren doen stressen. Je zult zien dat alle nare gevoelens verdwijnen en je weer fluitend door het leven kunt gaan. Wanneer je lichaam ontstresst is, ga je ook beter slapen. Het is dus een soort vicieuze cirkel waar je even in moet komen.


2)      Je wordt er gelukkig van. Dit is zelfs wetenschappelijk bewezen en naar mijn ondervindingen klopt het volkomen. We weten allemaal waarom we zo gek zijn op chocolade. Door chocolade te eten, zorgen de hersenen ervoor dat de hypothalamus endorfine gaat produceren. endorfine is een stof die ons gelukkig en euforisch maakt. Hierdoor geraak je in een soort van roes. Je kunt het alvast raden: door te sporten komt er ook endorfine vrij in ons lichaam en nemen we net hetzelfde gelukzalige gevoel waar als bij het eten van chocolade. Ik zou wel weten welke van de twee gelukmakers ik zou kiezen.

3)      Gewicht verliezen is een makkie. Je zou ervan verschieten hoe veel calorieën je verbrand door een aantal kilometers te gaan hardlopen. Als je dit combineert met een gezond eetpatroon, vliegen de kilo’s er werkelijk af. Ook je spieren worden er sterker van. Heel wat mensen denken nu vast dat dit geen voordeel is, aangezien spieren meer wegen dan vet, maar wist je ook dat hoe groter je spiermassa, hoe meer energie je lichaam verbruikt? Een gespierd iemand verliest dus meer calorieën door bijvoorbeeld een uur op een stoel te zitten dan een persoon met een groter aandeel vet. Kom maar op met die spieren, zou ik zeggen.


4)      Hardlopen vergemakkelijkt een gezonde levensstijl. Wanneer ik ’s avonds in mijn bed naar een film kijk of mijn lessen nog eens overloop, snak ik vaak naar zoetigheid, zoals een koekje of een stukje chocolade. Door te sporten, en vooral door te gaan lopen, wordt deze drang naar het ongezonde minder groot en ga je dus eerder naar een stuk fruit grijpen. Bovendien weet je dat je een aantal calorieën kwijt bent, en die kan je gewoon weet opnemen door een koek extra te eten, maar waarom zou je? Door dat koekje te laten liggen ben je niet voor niets gaan hardlopen, maar houd je er achteraf nog een prachtig figuur aan over ook!


5)      Buiten gaan lopen geeft je een frisse neus. Mensen die de hele dag binnen zitten, kunnen zeker een extra portie zuurstof gebruiken. Je hersenen gaan trouwens minder vlot functioneren wanneer je de hele dag in een suf lokaal opgesloten zit met een tekort aan verse lucht. Ook een kijkje nemen in de omgeving en van de prachtige natuur genieten kan zeker geen kwaad. Ik ben al heel wat mooie plekjes tegengekomen op mijn traject waarvan ik niet eens wist dat ze bestonden. Soms hoef je de natuur niet ver de zoeken, maat moet je gewoon de stap durven zetten om naar buiten te gaan en de omgeving (al lopend) te verkennen.


Dit zijn een aantal voordelen van hardlopen, maar uiteraard zijn er zo veel meer dan louter deze opsomming. Bovendien kost deze vorm van sporten ook praktisch niets. Uiteraard heb je goed schoeisel nodig, maar een trainer heb je niet nodig, want de beste coach die je je kunt wensen, ben jezelf. Hopelijk sta je nu te popelen om weer te gaan sporten. Je weet maar nooit wie of wat je onderweg tegenkomt. Veel succes!

4 opmerkingen:

  1. Leuk artikel! Ik hoop dat je meer van zulke sportartikelen gaat maken. Ik vind het heel leuk om te lezen!! :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat leuk dat je dat even laat weten! Ik vind het ook leuk om ze te schrijven, dus waarschijnlijk zullen er nog meer artikels van dit genre volgen. :)

      Verwijderen
  2. Wat een leuk artikel! En mooie schoenen!! X

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je! Ik ben er ook echt helemaal weg van: lekker opvallend!

      Verwijderen