Pagina's

woensdag 28 mei 2014

Eten bij Ikea: voor ieder wat wils

Uit eten gaan is altijd een plezier voor het hele gezin, maar het is nog veel leuker als je dat kunt doen zonder je blauw te betalen. Vooral grotere gezinnen betalen vaak erg veel om de spaakpupillen een avondje te verwennen. Gelukkig zijn er restaurants die heerlijke gerechten aanbieden voor een schappelijk prijsje. Zo zijn wij vandaag naar de Ikea getrokken om van een heerlijk avondmaal te genieten.

Gelukkig biedt Ikea restaurant enorm veel tafelplaatsen aan, want dagelijks komen er massa’s mensen over de vloer om zichzelf te trakteren op iets lekkers. Toch gebeurt het wel eens dat er totaal geen plaats meer vrij is en dan zit er helaas niets anders op dan even te wachten tot er weer een stoel ter beschikking is. Het restaurant is niet voor niets zo populair. Het eten is verrukkelijk en er worden heel veel voordelen aangeboden. Zo krijg je bij een kindermenu een gratis ijsje, mag je je glas zoveel met frisdrank gaan bijvullen als je wilt en bij sommige gerechten krijg je gratis een stuk taart of ander dessert. 




Er wordt gewerkt met een systeem van zelfbediening waarbij de gerechten al voor je neus klaarstaan. De prijzen staan overal duidelijk vermeld, om onaangename verrassingen bij de kassa te voorkomen. Behalve de vastgelegde hoofdgerechten, zijn er ook heel wat bijgerechten en dessertjes en zelfs voor vegetariërs is er keuze genoeg. Ik probeer zo gezond mogelijk te eten en heb gekozen voor een heerlijke chicken salad. Ik ben dol op salade en er was bovendien mango in verwerkt, wat ik echt niet kon laten staan. De portie zag er nogal groot uit, dus een dessertje heb ik niet genomen. Qua drinken was er zeker keuze genoeg, maar ik heb een watertje genomen. Na het betalen mag je je glas zo veel komen bijvullen als je maar wilt. 



De salade was werkelijk heerlijk en lekker fris. De hoeveelheid sla was perfect in verhouding met de andere groenten (en fruit). Stukjes krokant brood maakte het wat knapperiger, terwijl de dressing voor een extra smaak boost zorgde. De kip was perfect gebakken. Ik ben niet zo’n fan van vlees, maar vegetarisch ben ik niet. Gelukkig voor mij was er niet te veel kip aanwezig. Ik heb er een broodje bijgenomen, omdat ik verwachte dat het slaatje na een tijdje wat eentonig qua smaak zou worden. Dat voorkom ik vaak door tussendoor een paar hapjes brood te nemen, maar bij dit gerecht was dat helemaal niet nodig. Er zat een grote verscheidenheid aan ingrediënten in en de smaak had geen oppepper nodig. Uiteindelijk zat ik zo vol dat mijn mama de rest van mijn broodje heeft gegeten. Ik had een voldaan gevoel, maar we gingen nog niet naar huis, want we hadden er gratis warme drankjes bijgekregen.



Alle drankjes, dus ook de koffie, chocomelk of thee moest je zelf gaan vullen. Ergens in het midden van de ruimte bevonden zich een aantal apparaten die werkten met echte koffiebonen. Dat maakt een koffie gewoon ‘af’ en verkrijg je een smaak die je bij koffie, afkomstig van een patje niet kunt proeven. Omdat ik de hele dag heb zitten leren, kon ik wel een oppepper gebruiken. Een heerlijke, straffe koffie was dan ook echt wat ik nodig had en was voor mij een prima vervanger voor een ongezond dessert. 



Terwijl wij nog aan het genieten waren van wat we net hadden geproefd, besloten mijn broertjes om de boel te verkennen en plots stonden ze daar met spookjes die van kleur konden veranderen. Ik had vroeger zo’n bol die alle kleurtjes van de regenboog uitstraalde, maar die heeft het jammer genoeg begeven. Ik vond het effect van het gekleurde licht in mijn kamer echt geweldig en was dan ook dolblij toen ik te horen kreeg dat we alle vier een exemplaar naar huis mochten nemen. Een kleurrijke kamer is alvast gegarandeerd.



 Nadat ons eten min of meer gezakt was, moesten we nog afruimen. Ikea Restaurant werk met zelf service, maar uiteraard moet je je bord niet zelf afwassen. Als je gewoon de plastiekjes en gebruikte servetten in de vuilbak gooit en vervolgens je bord op een plaat zet die rechtstreeks de afwasruimte ingaat, is dat al voldoende. 



Ik vond het heel gezellig bij Ikea en heb me niet te veel geërgerd aan de mensen in de omgeving, al was de ruimte bijna volledig bezet. Het is zeker voor herhaling vatbaar. Bovendien biedt Ikea ook de mogelijkheid om ter plaatse te ontbijten of te lunchen. Het restaurant is dus de hele dag open van 09.00 uur tot 20.00 uur. Wanneer je geen zin hebt om zelf te koken, kan je dus gerust langs de Ikea passeren om een hapje te eten en niet met een lege portemonnee naar huis te keren.

3 opmerkingen:

  1. Dat IKEA taartje is zo lekker! Die neem ik altijd heeel erg graag!!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb het zelf niet geproefd, maar volgens mijn papa was echt overheerlijk! De taart is trouwens ook in diepvriesversie verkrijgbaar, zodat je er ook thuis van kunt genieten.

    BeantwoordenVerwijderen