Pagina's

woensdag 21 mei 2014

Healthy Challenge: geen ongezonde tussendoortjes meer


Ik ben iemand die heel erg naar een mooi bikinifiguur uitkijkt en ik probeer dan ook zo gezond mogelijk te eten. Toch heb ik de laatste dagen en de laatste maand in het algemeen erg veel gezondigd. De ongezonde snacks en frisdrank werden verorberd alsof er even niets anders te doen was. Ik denk dan ook dat ik eet om emotionele redenen of gewoon uit verveling en ik ben lang niet de enige die daar last van heeft.



Heel de dag verloopt lekker gezond. Ik eet ‘s morgens vaak een portie corn flakes, daarna volgt mijn dagelijkse appel als 10 uurtje. Tijdens de middag vul ik mijn maag met Cracotten en een potje yoghurt en tijdens de laatste speeltijd neem ik de tijd voor een lekker zoete banaan. Met dit eetpatroon is helemaal niets mis, maar het begint ’s avonds.
Ik kan me op dit moment niet inhouden en neem meteen een lekker koekje. Als ik door heb dat er even niemand staat te gluren, open ik vaak nog een ander pakje en vervolgens neem ik nog een paar wafels naar mijn kamer die ik dan weer op eet tijdens het leren. Mijn probleem is vooral dat wanneer ik de smaak te pakken heb, ik me niet meer kan inhouden. Een klein stukje om de behoefte te verheffen is dus geen optie voor mij, maar dit kan wel nuttig zijn voor anderen.
Wanneer ik op mijn Ipad naar tv zit te kijken (Yelo), hoef ik nog maar aan iets zoet te denken of ik sta alweer bij mijn beste vriend (of zal ik zeggen: ergste vijand): de snoep- en koekjeskast. Vooral chocoladewafels, letterkoekjes, chips,… zijn mijn valkuilen. Eén van de voorbije dagen at ik nog 7 wafels op een dag. Als je weet dat één  wafel 220 calorieën bevat, dan kun je je voorstellen dat ik de afgelopen week zeker twee kilo in gewicht ben aangekomen. Gelukkig ben ik niet dik en een kilootje meer zal het verschil niet maken, maar waar gaat dit heen indien ik geen maatregelen neem? Mijn schuldgevoel  werd groter en groter en daardoor heb ik beslist om er nu iets aan te doen voor het te laat is.



Ik heb een contractje opgesteld en beschouw het als een soort deal met mezelf. Bij elke ongezonde snack heb ik besloten om een work-out te doen op YouTube van minstens 5 minuten lang en bovendien moet ik mijn tanden gaan poetsen. Bij drie ongezonde tussendoortjes moet ik 30 minuten gaan joggen. Ik wilde haalbare ‘straffen’ uitvoeren en dit valt zeker te doen. Bovendien tel ik de dagen waarop ik gezond ben geweest en dus mijn calorie-inname heb beperkt.
Ik zeg niet dat ik wil afvallen, maar stiekem droom ik van een gespierde buik.  Dat is moeilijk te verkrijgen als mijn geest continu naar een koek vraagt. Vandaar ook deze uitdaging. Bovendien kunnen enkele buikspieroefeningen zeker geen kwaad.



Hoe moet ik dat doel dan bereiken?
Ik heb heel wat research gedaan en heb zo een aantal mooie plaatjes ontdekt die ik vervolgens met Picasa in  een collage heb verwerkt. Deze dienen als motivatie voor als ik bijvoorbeeld zin heb in suiker terwijl ik achter mijn computer zit. Wanneer ik de mooie achtergrond bekijk, zullen mijn gedachten hopelijk snel weer omslaan naar dat fit lichaam waar ik al zo lang naar streef. Deze zou ik eventueel ook aan de deur van mijn slaapkamer kunnen hangen indien de motivatie echt ver zoek is. Start niet morgen, start vandaag.

1)      Water drinken
Iedereen weet wel dat je per dag voldoende water moet drinken (1,5-2 liter) en dat is meteen mijn eerste werkpuntje. Door vóór elke maaltijd een fris glas water te drinken, bereik je de nodige vochtinname met gemak en ben je bovendien al meer voldaan alvorens aan de maaltijd te beginnen smullen. Zo ga je minder gemakkelijk te veel eten.
Wanneer ik denk dat ik honger heb, drink ik vanaf nu een glas water. Als het vervelende gevoel verdwijnt, had ik dus helemaal geen honger, maar juist dorst. Blijkbaar kunnen heel wat mensen honger en dorst niet van elkaar onderscheiden. Indien mijn maag blijft grommen is het wel tijd voor een snack.

2)      Fruit en groenten zonder limiet
Dat ik geen ongezonde tussendoortjes meer wens te eten, wilt niet zeggen dat ik het aanbevolen 10 en 16-uurtje oversla. Het is beter om om de 3 uur een versnapering te eten, want anders valt je metabolisme stil en worden er geen calorieën meer verbrand. Ik vervang het ongezonde dus in iets gezond zoals fruit, groenten, noten en af en toe een droog koekje zoals een cracker. Mijn maag is meteen weer gevuld en het leukste is dat er in dit soort voedsel helemaal niet veel calorieën aanwezig zijn.

3)      Een tip die veel mensen geven is: koop het gewoon niet. Ik heb de brute pech dat ik nog maar 16 jaar oud ben en dus nog voor een tijdje bij mijn ouders woon. Bovendien zijn we met vier kinderen thuis en die eten maar al te graag de meest suikerrijke koekjes. Ik ben de enige thuis die momenteel zo geobsedeerd bezig is met eten en dat de snoepkast zo maar voor iedereen bereikbaar is, is absoluut geen voordeel voor iemand als ik. Daarom probeer ik te vermeiden om deze opbergruimte te openen en zo niet verleid te worden door al dat lekkers. Tot nu toe is dat erg goed verlopen en een slot is nog niet nodig  geweest.
Ik weet wel dat het handiger is om alleen te wonen, aangezien je dan kiest wat je in huis neemt. Als je dan toch zin hebt kun je niet zondigen, aangezien er niets is om te nemen.

4)      Trager eten
Tijdens de hoofdmaaltijden eet ik snel te veel, waardoor ik achteraf helemaal vol zit en dat zorgt voor een opgeblazen gevoel. Je hersenen hebben even tijd nodig om te berekenen of je genoeg energie in hebt genomen en hebben niet op tijd een belletje doen rinkelen dat zegt dat het voldoende is. Door trager te eten en dus langer te kauwen, kleinere hapjes te nemen, of korte pauzes in te lassen, gun je je hersenen wat tijd om dat allemaal te verwerken. Ik merk dat ik nu veel minder grote porties neem en toch gevuld ben.
Als je (denkt) nood te hebben aan een snack, kan je beter enkele minuten wachten. Vaak verdwijnt dit gevoel dan en had je gewoon zin in eten en niet zo zeer honger. Tijd is een mooi geschenk.

5)      Kauwgom, muntjes en je tanden poetsen
Wanneer je toch nog zin krijgt in iets zoets, maar weet dat je net gegeten hebt en er dus geen nood aan hebt, helpt het vaak om iets fris in je mond te nemen. Bovendien werkt de kauwbeweging die je maakt wanneer je kauwgom eet honger stillend. Een fris smaakje in je mond, wil je niet zo maar opgeven voor een koek die weer een nasmaak achterlaat.



Er zijn zo veel manieren om minder te snoepen, maar deze lijken het meest efficiënt te werken bij mij. Ik kan daarom alleen maar aanraden om dit eetpatroon ook uit te proberen, al is het maar voor een aantal dagen. Ik maakt er dan ook een uitdaging van om zo lang mogelijk gezond te eten. Ik ben alvast benieuwd hoe lang ik het zal volhouden. Dat gaat trouwens gemakkelijker als je met een hele groep een uitdaging aangaat. Dus… Doen jullie mee?

2 opmerkingen:

  1. Bedankt voor deze goede tips! Superfijn, ik herken veel ;$ haha
    Liefs

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat leuk dat je dat even meldt! Ik moet wel toegeven dat de challenge al weer is mislukt bij mij, maar elke dag is een nieuwe kans. Ik ben al afgevallen door minder koeken te eten. Het is niet dat je enkel gewicht verliest als je helemaal niets meer snoept. Ik hoop dat anderen ook deelnemen aan deze uitdaging.

      Verwijderen