Pagina's

vrijdag 13 juni 2014

Review: Schwarzkopf Fresh ’n Light Shampoo

Jarenlang heb ik mijn haar dagelijks gewassen. Ik vond het lastig om te voorkomen dat mijn haar nat werd onder de douche en een bad nemen deed ik bijna nooit. Nu heb ik ontdekt dat je haar dagelijks een wasbeurt geven eigenlijk alleen maar negatieve gevolgen heeft. Zo ga je de samenstelling van de hoofdhuid uit balans brengen en wordt onder andere de zuurtegraad gewijzigd. Ons lichaam gaat daarop reageren door een nieuwe beschermende laag aan te willen maken, maar door het er telkens weer af te wassen, wordt dat doel maar niet bereikt. Dit wil wel zeggen dat de vetproductie alleen maar oploopt en dat is waarom je haar zo snel vettig wordt. Bovendien zijn er heel wat chemicaliën aanwezig in shampoo (en zeep in het algemeen). Het is aan te raden om je haar ook rust te geven en niet elke dag op nieuw te besmeuren met deze chemisch bewerkte stoffen.

Ik vond het nodig om hier verandering in te brengen. Om de twee dagen mijn blonde lokken wassen, zou volstaan. Jammer genoeg liep ik de dag waarop ik de wasbeurt oversloeg wel 24 uur lang rond met vettig haar, wat absoluut niet aantrekkelijk was. Bovendien zit ik vaak met mijn vingers in mijn haar, waardoor het vet worden alleen maar versnelt. Ik heb mijn vriendinnen wel ingelicht over het feit dat ik mijn haar gewoon minder was, zodat ze niet zouden denken dat ik ook mijn lichaamshygiëne achterwege liet, wat absoluut niet het geval was.



Ik wissel graag af met producten en dus ook met shampoo. Op een dag besloot ik om de Fresh ’n Light Shampoo van Schwarzkopf aan te schaffen. Deze shampoo is speciaal ontworpen voor meisjes die, net als ik, last hebben van een vette hoofdhuid met vet haar als gevolg. Ik heb ook last van drogen en snel splitsende haarpunten, maar op de fles stond dat ook dat geen probleem was. Bovendien zitten er helemaal geen siliconen in. Siliconen bedekken de haren van aan de wortel tot in de puntjes met een dun laagje, waardoor je een mooie glans verkrijgt. Deze stof heeft jammer genoeg ook een negatief effect, want deze zogenaamde siliconen kunnen niet zomaar met water uitgespoeld worden, waardoor de dunne laagjes zich beginnen opstapelen. De glans blijft, maar het meeste volume zat uit je haar onttrokken worden. Ook op de hoofdhuid blijft er een laagje liggen en zo krijgen zowel de haarwortels als de huid niet voldoende voedende stoffen binnen. Echt een aanrader is het dus niet. Gelukkig zijn er, zoals ik al zei, geen siliconen in deze nieuwe Schwarzkopf Shampoo te bespeuren. Niets van aantrekken dus!



Het product zelf heeft een aangename, welriekende geur. Een bloemenaroma is duidelijk aanwezig en ik merk ook een tintje limoen op, maar dat kan ook schijn zijn. Ik vind de geur lekker, maar subtiel. Ik vind het net leuk wanneer de geur lang blijft hangen en je zelfs geen parfum nodig hebt om lekker te ruiken. De shampoo is kleurloos en heeft een erg lopende structuur. Meerdere kleine hoeveelheden gebruiken werkt dan ook efficiënter dan een hele hoop te nemen, want dat loopt simpelweg van je vingers af.



De grote vraag is natuurlijk: werkt het dan ook daadwerkelijk? Ik moet toegeven dat ik verrast was van het resultaat. Ik had niet verwacht dat mijn haar helemaal niet meer vettig zou zijn, maar ik merk echt een gigantisch verschil. Het lijkt wel alsof de hoofdhuid echt gedwongen wordt om minder vet te produceren, want ik kan nu gerust om de twee dagen mijn haar wassen zonder me te moeten schamen over die frietpot daarboven. Dankzij deze shampoo houdt mijn haar het zelfs drie dagen vol zonder shampoo. Dit is echt een grote vooruitgang.



De Fresh ’n Light Shampoo werkt verbazingwekkend goed, maar ik zou hem niet blijven gebruiken. Wanneer de vetproductie van mijn hoofdhuid terug hersteld is en ik deze shampoo niet meer nodig heb, zou ik graag opnieuw gaan afwisselen met geuren. Dat heb ik nodig, want na een tijd wordt je een specifieke geur gewoon en merk je niet meer dat hij aanwezig is. Daarmee wil ik absoluut niet zeggen dat deze shampoo niet goed ruikt.



Deze nieuwe samenstelling is enkel te verkrijgen in een 400 ml-fles. Daar kom je zeker een tijdje mee toe. Je kunt hem terugvinden in de meeste supermarkten en uiteraard ook in winkelketens zoals Kruidvat. Voor slechts €3,14 is deze shampoo helemaal van jou. Deze knalprijs kan je niet missen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten